Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University

Advanced search

Functions of ergonyms in the tourism industry of the Republic of Buryatia

https://doi.org/10.25587/q4460-9983-6424-s

Abstract

The article discusses ergonyms and their functions in the food industry of Ulan-Ude. Buryatia has great potential for the development of both domestic and international tourism. The organization of tourist meals is an important structural element of tourism. Ergonym as a proper name contains three kinds of information, that is: encyclopedic, linguistic and verbal. The type of encyclopedic information mostly depends on the popularity of the name: ‘Tengis’ from Turk, Mongolian means ‘Sea’ which is one of the old names of the Lake Baikal. The linguistic information denotes the linguistic matter of a word, nature and composition of name’s components: ‘Khaluun buuza’ from Buryat means ‘Hot buuzy’; ‘Temaki’ from Japanese handmade rolls’. Verbal information reveals emotional richness and communicative accessibility triggering positive consumer associations: ‘Full papa’, ‘Hot from the oven’ ‘S pylu, s zharu’. The main onomastic function of an ergonym, as of a proper name, is nominative-excretory, which, along with the individualization function, determines the range of services that are provided by legal entities and individual entrepreneurs. For this purpose personal names and surnames of famous people, names of mythological or literary characters, names of literary and art works ‘Geser, Che guevara’ are used. The identification or informative function of ergonyms gives the consumer an idea of what is offered there and what quality is the product. The advertising function of ergonyms is inextricably linked with the informative function and is a market economy tool ‘Irish pub’, ‘Appetite’. The security function of the ergonym is associated with the image of the claimed brand and its status ‘Churchill’. The stimulating function positions this food company as a representative of a well known company a guaranteeing in a certain sense high quality ‘KFC’, ‘Baskin Robbins’. The psychological or attractive function of ergonyms is aimed at creating confidence in the offered services that are already known as the consumer market ‘Buryatia’, ‘Artcoffee’. Ergonyms in Russian reflect Russian culture and traditions ‘Maslenitsa’, ‘Samovar’, most food establishments with national cuisines are presented in Russian ‘Caravan-bashi, ‘Samurai’. Ergonyms in foreign languages are addressed primarily to foreign tourists. Their choice is influenced by the affiliation of the given food enterprise to the international ‘Subway’ or the all-Russian food chains ‘ShashlykoFF’. Ergonyms in the Buryat language appeal to the background knowledge of representatives of Buryat ethnic group, which have become common to people of other nationalities living in the Republic of Buryatia ‘Altan gerel’, ‘Mergen’.

About the Authors

G. S. Dorzhieva
Banzarov Buryat State University
Russian Federation


A. O. Tkacheva
Banzarov Buryat State University
Russian Federation


References

1. Садохин А. П. Межкультурная коммуникация. - М.: Альфа-М; ИНФРА-М, 2004. - 288 с.

2. Келлер Петер. Влияние мировых кризисов на туризм / Туристика // Вестник РМАТ. - № 3 (9). - М., 2013. - С. 17-20.

3. Мошняга Е. В. Основные тенденции развития туризма в современном мире / Вестник РМАТ. - № 3 (9). - М., 2013. - С. 20-33.

4. Подольская Н. В. Словарь русской ономастической терминологии / Н. В. Подольская. - М.: Наука, 1978. - 198 с.

5. Сидоренко Н. Из истории исследования эргонимов. / URL: www:https://azbuka.in.ua›wp-content/uploads/2015/04/sid.pdf

6. Романова Т. П. Эволюционные процессы в области современной российской эргонимической терминологии // Вопросы ономастики. - Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 2006. - № 3. - С. 76-83.

7. Тортунова И. А. Эргоним как результат речетворчества // Научный диалог. - М., 2012. - № 3. Филология. - С. 124-137.

8. Крыкова И. В. Англоязычные эргонимы и словесные товарные знаки Японии как опосредованное отражение национальной культуры: дис. …канд. филол. наук. - Владивосток, 2004. - 170 с.

9. Кусков А. С., Джаладян Ю. А. Основы туризма. - М.: КНОРУС, 2013. - 400 с.

10. В Улан-Удэ проходит гастрономический фестиваль. / URL: www:https://gazeta-n1.ru›НовостиБурятии›society/756

11. Вепрева И. Т. Современный эргонимикон в поиске новых форм выражения // Вопросы ономастики. - Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 2019. - Т. 16. - № 4. - С. 168-179.

12. Неэтичные названия компаний налоговики не зарегистрируют / Современный предприниматель. // URL:www:https://spmag.ru›news…neetichnye-nazvaniya…nalogoviki-ne-zaregistriruyut.html?Itemid=88888893

13. Юревич А. В. Эмпирические оценки нравственного состояния современного российского общества / Ярославский педагогический вестник. - 2018. - № 4. - С. 168-179.

14. Кронгауз М. А. Русский язык на грани нервного срыва. - М.: Издательство: «Corpus», 2017. - 250 с.

15. Родионова Р. Раскрыта тайна улан-удэнского ресторана «Баран на корове» / Московский комсомолец в Бурятии. // URL: www:https://ulan.mk.ru›Общество›…-baran-na-korove.html

16. Черниговская А. В Бурятии проживают 167 национальностей. / URL: www:https://infpol. ru›141180-v-buryatii…167-natsionalnos

17. Суперанская А. В., Соболева Т. А. Товарные знаки. - М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. - 192 с.

18. Черчилль - время работы, отзывы и контакты. / URL: www:https://Яндекс.Карты›паб черчилльулан-удэ

19. Гастрономический паб Черчилль - отзывы, фото, онлайн. / URL:www:https://ulan-ude.zoon. ru›Рестораны›…_pab_cherchill

20. Улан-Удэ: ЧЕРЧИЛЛЬ, паб-гриль отзывы и оценка. / URL: www:https://dislike24.ru›org/cherchill-pab-gril-lenina…1585996

21. Улан-Удэ: Чингисхан, ресторан отзывы и оценка. / URL: www:https:// dislike24.ru›org/chingishan-restoran-karla-marksa…

22. Ткачева А. О. Влияние международной миграции на формирование эргонимии г. Улан-Удэ // Вестник Бурятского государственного университета. - Улан-Удэ, 2019. - № 2. Филология. - С. 23-26.

23. Алтанова К. Бурятия - рай для мигрантов из Средней Азии? /URL: www:https://sm-news. ru›buryatiya-ray-dlya-migrantov-iz…azii

24. Баоцзы. / URL:www:https:// ru.wikipedia.org› Баоцзы

25. Михаил Задорнов научит россиян говорить правильно: «бууза» вместо «поза». / URL: www:https://infpol.ru›…mikhail-zadornov…govorit…vmesto-poza

26. Байкальские позы - лучшее из того, что ел. / URL:www:https:// zen.yandex.com›…mikhailchev/baikalskie-pozy…togo

27. В Крыму открылась первая буузная. / URL: www:https:// gazeta-n1.ru›Газета›2017›3/47566

28. Comment trouver un nom de restaurant qui donne envie d’y. / URL:www:https://faire-connaitre-mon-entreprise.fr/restaurant/

29. Fort Ross. / URL:www:https:// ru.wikipedia.org› РусскаяАмерика


Review

For citations:


Dorzhieva G.S., Tkacheva A.O. Functions of ergonyms in the tourism industry of the Republic of Buryatia. Vestnik of North-Eastern Federal University. 2020;(3):60-73. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/q4460-9983-6424-s

Views: 108


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2222-5404 (Print)
ISSN 2587-5620 (Online)