Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University

Advanced search

Hermeneutic and phenomenological analysis of the creativity of M. E. Saltykov-Shchedrin

https://doi.org/10.25587/d8837-5973-9851-x

Abstract

The article proposes an approach based on the use of the properties of the hermeneutic triangle: the author-text-reader, which turns out to be optimal for the study of the work of Saltykov-Shchedrin. All the essence of the author, text and reader naturally flows into each other and serve each other as a support. Saltykov-Shchedrin created a new type of novel in which the language of subtle irony, multidimensional satire, is combined with precise artistic sketches, vivid storylines, multi-level architectonics. For this language Saltykov-Shchedrin very carefully selected keywords. The main insights of Saltykov-Shchedrin are the ontological depth of evil in man, the comprehensive disclosure of personality, the harmony of the symphony of the voices of his heroes. He understood that the terrible underside of serfdom and post-reform life must be known and it was necessary to work with it. There were many secrets at the foundation of Saltykov-Shchedrin’s life: he had died for fifteen years, but he came to life, starting to work, he was given the energy for creativity by Petersburg and constant communication with the reader.The main causes of evil Saltykov-Shchedrin believed social inequality between people. The wrong side of serfdom, and then the nascent capitalist relations in Russia, was terrible. Hypocrisy, which for many people has become their essence. The spread of various social and spiritual epidemics. For example, the exposure of people of his time to memes, that is, mass stereotypes, behavioral patterns. The principle that any introduced regulation generates its self-denial, the overcoming of which requires new regulation.

About the Authors

N. N. Kozhevnikov
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


V. S. Danilova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Кожевников Н. Н. Метафизический, онтологический, феноменологический, герменевтический аспекты системы координат мира на основе предельных динамических и сетевых равновесий. Монография. - Якутск: Изд. дом СВФУ, 2018.

2. М. Е. Салтыков-Щедрин в воспоминаниях современников. - Т. 2. - М.: Художественная литература, 1964. - 520 с.

3. М. Е. Салтыков-Щедрин в воспоминаниях современников. - Т. 1. - М.: Художественная литература, 1964. - 440 с.

4. Русская литература XIX века. 1870-1890-е годы. Воспоминания, литературно-критические статьи, письма. - М.: Высшая школа, 2005. - 599 с.

5. Прозоров В. В. Салтыков-Щедрин. - М.: Просвещение, 1988. - 176 с.

6. Покусаев Е. Н., Прозоров В. В. Вводная статья «Господа Головлевы». М. Е. Салтыков-Щедрин. Собрание соч. в 20 тт., Т. 13. - М.: Художественная литература, 1972. - С. 652-694 с.

7. Макашин С. А. Примечания к «Пошехонской старине». Салтыков-Щедрин М. Е. Собрание соч. в 20 тт., Т. 17. - М.: Художественная литература, 1975. - С. 509-572.

8. Салтыков-Щедрин М. Е. Пошехонская старина. Собрание соч. в 20 тт., Т. 17. - М.: Художественная литература, 1975. - С. 5-460.

9. Жук А. А. Вводная статья и комментарии к «Современной идиллии». Салтыков-Щедрин М. Е. Собрание соч. в 20 тт., Т. 15 (I). - М.: Художественная литература, 1973. - С. 300-380.

10. Макашин С. А. «Сатиры смелый властелин». Собрание соч. Салтыкова-Щедрина М. Е. в 10 т., Т.1. - М.: «Правда», 1988. - С. 3-24.

11. Макашин С. А. Статья и комментарии «Письма к тетеньке». Собрание соч. М. Е. Салтыкова-Щедрина в 20 т., Т.14. - М.: Художественная литература, 1972. - С. 605-680.

12. Салтыков-Щедрин М. Е. Письма к тетеньке. Собрание соч. в 20 тт., Т. 14. - М.: Художественная литература, 1972. - С. 245-467.

13. Туркова А. М. Вводные статьи к «Господам ташкентцам» и «Дневнику провинциала в Петербурге». Салтыков-Щедрин М. Е. Собрание соч. в 20 тт., Т. 10. - М.: Художественная литература, 1970. - С. 660-796.

14. Салтыков-Щедрин М. Е. Недоконченные беседы. Собрание соч. в 20 тт. Т. 15 (II). - М.: Художественная литература, 1973. - С. 149-284.

15. Салтыков-Щедрин М. Е. Собрание соч. в 20 тт., Т. 13 (Господа Головлевы. Убежище Монрепо. Круглый год). - М.: Художественная литература, 1972. - 815 с.

16. Салтыков-Щедрин М. Е. Мелочи жизни. Собрание соч. в 20 тт. Т. 16 (II). - М.: Художественная литература, 1974. - 391 с.

17. Богард В. Э. Текстологические разделы комментария к «Пестрым письмам». Салтыков-Щедрин М. Е. Собрание соч. в 20 тт., Т. 16 (I). - М.: Художественная литература, 1974. - С. 479-523.

18. Салтыков-Щедрин М. Е. «Дневник провинциала в Петербурге». Собрание соч. в 20 тт., Т. 10. - М.: Художественная литература, 1970. - С. 269-553.

19. Салтыков-Щедрин М. Е. Пестрые письма. Собрание соч. в 20 тт., Т. 16 (I). - М.: Художественная литература, 1974. - C. 227- 388.

20. Салтыков-Щедрин М. Е. Собрание соч. в 20 тт., Т. 15 (I) (Современная идиллия). - М.: Художественная литература, 1973. - 383 с.

21. Дмитренко С. Ф. Незнакомый мир знакомых книг. - М.: Изд. МГУ, 1999. - 96 с.


Review

For citations:


Kozhevnikov N.N., Danilova V.S. Hermeneutic and phenomenological analysis of the creativity of M. E. Saltykov-Shchedrin. Vestnik of North-Eastern Federal University. 2020;(3):85-95. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/d8837-5973-9851-x

Views: 95


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2222-5404 (Print)
ISSN 2587-5620 (Online)