Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University

Advanced search

From the experience of the linguistic description types and dialogue types in modern Russian

https://doi.org/10.25587/n0104-9266-2426-o

Abstract

At the present stage of the science language development as a result of an active study in the produced oral speech, the need for mastering dialogic speech was established. Oral speech assumes a linguistic description of the dialogue in modern Russian language for the purpose of communication and structure. The relevance of the work is confirmed by data of the dialogical theory of Russianists L. P. Yakubinsky, M. M. Bakhtin, N. Yu. Shvedova, N. D. Arutyunova, E. M. Galkina-Fedoruk, N. I. Golubeva-Monatkina are generalized A. N. Baranova. For the first time, the subject of research in the article was fundamental on the Russian dialogue of Chinese linguists: Xu Wengyu (徐翁宇), Cui Wei (崔卫), Wang Fuxiang (王福祥), Zhang Yuzhu (张玉柱), Zhang chongshi (张崇实), Jiang Hong (姜宏), Zeng Chunying (曾春英), Wang Rong (王蓉), Liu Yuhong (刘宇红), Liu Kenhong (刘肯红), Wang Yafang (王雅芳), Wang Xinyi (王辛夷), Wang Wenzhong (王文忠). The purpose of the article, based on the study of Russian and Chinese scientist's theoretical works, to give a linguistic description to the types of dialogue in Russian. To achieve the study goal, the following methods were used: a descriptive method, a linguistic method, a comparative typological method, methods of complex sampling of material, a statistical method. The paper describes mainly two classes of dialogs: information and interpretation. Information dialogs - this is the communication by partners of new information on the subject of dialogue; Interpretative dialogs are characterized by the fact that the partners give different interpretations of the topic in their cues. The linguistic experience of classification's dialogues is given: dialogue-planning of joint actions; information exchange; exchange of impressions; grammar, thematic and situational dialogues in Russian spoken language. A linguistic description of dialogic unity in the Russian language is proposed: two-member, three-member and polynomial. Dialogue replicas are summarized in special tables. The theoretical value of the study lies in the fact that the materials in the article can make a certain contribution to the development of the theory of the development of dialogical oral speech.

About the Author

C. Yuan
North-Eastern Federal University M.K. Ammosov
Russian Federation


References

1. Ень Х. Рассмотрение особенностей преподавания русского языка в Китае из исторического вспоминания / Русский язык в Китае: научный журнал (ежеквартально). - 1999. - № 4 (выпуск 83). - С. 1-7. - На кит. языке.

2. Хан Л., Сюй Х. Изучение русского диалога в Китае / Вестник хэйлунцзянского педагогического колледжа. - 2008. - т. 27. - № 7. - С. 133-135.

3. Сюй В. Очерки по современной русской разговорной речи. - Шанхай.: Шанхайское издательство обучения иностранным языкам, 2000. - 303 с.

4. Гойхман О. Я., Надеина Т. М. Диалог, виды диалогов / О. Я. Гойхман, Т. М. Надеина // Речевая коммуникация [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://diplomconsult.ru/preview/3997948/page:36/ 10.11.2019

5. Ипполитова Н. А. Педагогическая риторика. - М., 2001. - 386 с.

6. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов / О. С. Ахманова. - М.: Едиториал УРСС, 2004. - 576 с.

7. Акишина А. А., Каган О. Е. Учимся учить: Для преподавателя русского языка как иностранного. - 2-е изд., испр. и доп. - М.: Русский язык. Курсы, 2002. - 256 с.

8. Бим И. Л. Теория и практика обучения немецкому языку в средней школе. - М.: Просвещение, 1988. - 256 с.

9. Горшкова В. В. Педагогика диалога. Инновационные образовательные технологии: учебное пособие. Комсомольск-на-Амуре: Изд-во гос. пед. ин-та, 1997. - 123 с.

10. Дмитриева Е. Н. Методика обучения устной речи // Методика обучения русскому языку в национальной школе: 5-11 классы / [авт.: К. Ф. Федоров и др.; редкол.: Е. Н. Дмитриева и др.] - 2-е изд., доп. и перераб. - Якутск: Бичик, 2005. - С. 312-320.

11. Как это по-русски? : практикум по развитию устной речи / С. И. Кокорина, И. Э. Давкова, И. И. Жабоклицкая, Н. М. Мосунова, Е. Г. Суворкина. - 3-е изд., стер. - М.: Флинта, 2019. - 392 с.

12. Критарова Ж. Н. Проблемы диалога культур русской литературы (культуры) с культурами других народов [Текст] / Русский язык в национальной школе. - М. - 2012. - № 4. - С. 56-59.

13. Кучинский Г. М. Диалог и мышление. - Минск, 2004.

14. Львова С. И. Язык в речевом общении / С. И. Львова. - М.: Просвещение, 2000.

15. Методика обучения русскому языку как иностранному: учеб. пособие для вузов [Текст] / И. П. Лысакова, Г. М. Васильева, С. А. Вишнякова [и др.; под ред. проф. И. П. Лысаковой]. - Москва: Русский язык. Курсы, 2016. - 320 с.

16. Флоренская Т. А. Диалог в практической психологии: наука о душе. М.: гуманитар.-издат. центр Владос, 2001. - 206 с.

17. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учеб. пособие / А. Н. Щукин. - 6-е изд., стер. - М.: Флинта, 2019. - 508 с.


Review

For citations:


Yuan C. From the experience of the linguistic description types and dialogue types in modern Russian. Vestnik of North-Eastern Federal University. 2020;(3):119-129. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/n0104-9266-2426-o

Views: 106


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2222-5404 (Print)
ISSN 2587-5620 (Online)