Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University

Advanced search

The archetypal concept «water» in the early samples of the kalmyk epic «Dzhangar»

https://doi.org/10.25587/SVFU.2020.80.6.007

Abstract

The article is devoted to the consideration of the archetypal concept "water" in the epic of Jangara, which is based on the plot-forming nuclear themes and motifs of the archaic epic. It is in archaic systems that the mythological origins of the heroic epic are hidden. The purpose of this work is to consider the basic mythological principles associated with the archetypal concept "water." The novelty of the work is that for the first time, in relation to the Kalmyk epic, the complex considers archetypal meanings, the symbolism of water and its ambivalent character. The subject of the study are three songs of the Bagatsokhurovsky cycle (1853-1862) of unknown storytellers and one song "On Ulan Khongor" (1901) of the Don Kalmyk B.D. Obushinov of the Kalmyk epic. The analysis used structural-semantic, structural-typological and comparative methods. It was revealed that in the early samples of the Kalmyk epic, the connotation of the archetypal concept "water" is associated with its mythological origins, as one of the first elements of the universe. Reflected in archaic binary logic, like the first river with a double current or the River of Fire, with semantic opposition - water-fire. The plots of the songs go back to mythological ideas about chthonic chaos, which corresponds to the "main mythological plan" - the struggle of light against dark, the transition from chaos to space. First of all, this is presented in two plot-forming epic themes of the archaic epic - the hero's struggle against the monster from the Lower/Water World, which is based on the fight against chaos and the establishment of space; and rich matchmaking, where the narrowed represents the chthonic world. It is significant that the songs of the Bagatsokhurovsky cycle are characterized by the identity of the Lower and Water Worlds. Early samples of the Kalmyk epic contain motifs about the generating function of water, depicted through treatment with water and the new birth of the hero, the latter is associated with the ambivalence of fish. Absorbing the rich man with fish is death, and spitting is his new birth. The water in the epic is a marker between worlds, life and death, its own and a stranger. Analysis of samples revealed a transition from dual logic to a ternary model of the world, which demonstrates differential layers present as an epic background and testifying to the antiquity of the epic nucleus. The prospect of systematizing and describing the motive fund of the Jangar epic is to include it in the world folklore and mythological foundation.

About the Author

D. V. Ubushieva
Kalmyk Scientific Center of the RAS
Russian Federation


References

1. Мифы, легенды и предания калмыков / подготовка текстов, пер., вступит. ст., примеч., комментарии, указатели, словарь, сверка калмыцких текстов Т. Г. Басанговой, Т. А. Михалевой; отв. ред. А. А. Бурыкин, Е. Н. Кузьмина, В. В. Куканова, Г. Ц. Пюрбеев; Калмыцкий научный центр РАН. - М.: Наука - Вост. лит., 2017. - 367 с.

2. Мелетинский Е. М. Палеоазиатский мифологический эпос. Цикл Ворона. - М.: Наука, 1979. - 228 с.

3. Мелетинский Е. М. Происхождение героического эпоса: ранние формы и архаические памятники. - М.: Вост. лит., 2004. - 462 с.

4. Мелетинский Е. М. Поэтика мифа / Е. М. Мелетинский; Ин-т мировой литературы РАН. 4-е изд., репр. - М.: Вост. лит., 2006. - 407 с.

5. Мелетинский Е. М. Миф и историческая поэтика: Избранные статьи. Воспоминания. 3-е изд. доп. / отв. ред. Е. С. Новик; вступ. ст. С. Ю. Неклюдова; сост. библиографии Н. Ю. Костенко. - М.: РГГУ, 2018. - 695 с.

6. Мелетинский Е. М. От мифа к литературе. 2-е изд. испр. - М.: РГГУ, 2019. - 170 с.

7. Уланов А. И. К характеристике героического эпоса бурят. - Улан-Удэ: Бурят-Монгол. кн. изд-во, 1957. - 172 с.

8. Уланов А. И. Бурятский героический эпос. - Улан-Удэ: Бурятское книжное издательство, 1963. - 220 с.

9. Суразаков С. С. Алтайский героический эпос. - М.: Наука, 1985. - 256 с.

10. Неклюдов С. Ю. Мифология «Джангара» и проблема формирования памятника // «Джангар» и проблемы эпического творчества тюрко-монгольских народов (мат-лы Всесоюзн. науч. конф. Элиста, 17-19 мая 1978 г.). - М.: Наука, 1980. - С. 97-105.

11. Неклюдов С. Ю. Фольклорный ландшафт Монголии. Эпос книжный и устный. - М.: Индрик, 2019а. - 592 с.

12. Михайлов Г. И. Калмыцкий «Джангар» и мифы // Вестник института. - Серия джангароведения. - Элиста. - 1976. - №. 14. - С. 3-27.

13. Кичиков А. Ш. Богатыри «Джангара» (о происхождении образов) // Вестник института. - Серия джангароведения. - Элиста, 1976. - №. 14.- С. 28-61.

14. Биткеев Н. Ц. Эпос «Джангар». 2-е изд. доп. - Элиста: ЗАОр «НПП «Джангар», КалмГУ, 2006. - 352 с.

15. Бакаева Э. П. Добуддийские верования калмыков. - Элиста: АПП «Джангар», 2003. - 358 с.

16. Манджиева Б. Б. К проблеме изучения мотивов калмыцкой богатырской сказки и героического эпоса «Джангар» // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М.К. Аммосова. - Серия: Эпосоведение. - 2016. - № 1 (1). - С. 44-50.

17. Селеева Ц. Б. Об архаических рудиментах богатырской сказки в эпосе «Джангар» // Вестник Северо-Восточного федерального университета имени М. К. Аммосова. - Серия Эпосоведение. - 2016. - № 2 (02). - С. 74-79.

18. Убушиева Д. В. Космогонические мотивы в прологе эпоса «Джангар» // Новый филологический вестник. - 2018. - № 3 (46). - С. 35-45.

19. Убушиева Д. В. Мотивы «тууль-улигера» (архаического эпоса) в героическом эпосе «Джангар» // Новый филологический вестник. - 2019а. - № 1 (48). - С. 57-69.

20. Убушиева Д. В. Элементы архаики в эпосе «Джангар» // Новый филологический вестник. - 2019б. - № 4 (51). - С. 73-81.

21. Убушиева Д. В. Мотив одиночества в ранних циклах эпоса «Джангар» // Вестник Северо-Восточного федерального университета имени М.К. Аммосова. Серия Эпосоведение. - 2020. - № 3 (19). - С. 55-62.

22. Нефедьев Н. А. Подробные сведения о волжских калмыках, собранные на месте Н. Нефедьевым. - СПб.: тип. Карла Крайя. 1834. - 309 с.

23. Песни и сказки калмыцкого народа Астраханской губернии Багацохуровского улуса // Научный архив Русского географического общества. - Оп. 1. Р. 53. Д. 15. Л. 1-30. (На ойратском яз.).

24. Джангар // Рукописный отдел Библиотеки Восточного факультета Санкт-Петербургского государственного университета. - Calm. C. 17. Ед. хр. 1770. Л. 1-28. (На ойратском яз.).

25. Джангар национальная поэма в оригинальном тексте и русском переводе с примечаниями И. И. Попова // Государственный архив Ростовской области. Ф. 55. № 13808. 147 об. с.

26. Березкин Ю. Е., Дувакин Е. Н. Тематическая классификация и распределение фольклорно-мифологических мотивов по ареалам. Аналитический каталог // Фольклор и постфольклор: структура, типология, семиотика. - URL: https://ruthenia. ru/folklore/berezkin/ (дата обращения 09.10.2020)

27. Кукеев Д. Г. История ойратов до создания Джунгарского ханства (XIII-XVI вв.). Автор. дисс. на соиск. уч. степени канд. истор. наук. - СПб. 2008. - 20 с.

28. Неклюдов С. Ю. О функционально-семантической природе знака в повествовательном фольклоре // Семиотика и художественное творчество. - М.: Наука, 1977. - С. 193-228.

29. Бадмаев А. А. Подводный мир в традиционном мировоззрении бурят // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология. - 2018. - Т. 17. - № 3. - С. 148-155.

30. Дампилова Л. С. Мифологическая семантика змей (могой), хозяев вод (лус) и дракона (луу) в фольклоре монгольских народов // Научный альманах Традиционная культура. - 2017. - № 4 (68). - С. 182-189.

31. Неклюдов С. Ю. Фольклорный ландшафт Монголии. Миф и обряд. - М.: Индрик, 2019б. - 520 с.

32. Борджанова Т. Г. Обрядовая поэзия калмыков (система жанров, поэтика). - Элиста: Калмыцкое книжное издательство. 2007. - 592 с.

33. Мифологический словарь / гл. ред. Е. М. Мелетинский. - М.: Советская энциклопедия, 1991. - 736 с.


Review

For citations:


Ubushieva D.V. The archetypal concept «water» in the early samples of the kalmyk epic «Dzhangar». Vestnik of North-Eastern Federal University. 2020;(6):95-106. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/SVFU.2020.80.6.007

Views: 107


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2222-5404 (Print)
ISSN 2587-5620 (Online)