Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University

Advanced search

Features of the concept “food” in advertising radio discourse

https://doi.org/10.25587/h8240-0973-2794-p

Abstract

Food is a human’s vital need. The attitude towards nutrition is reflected in the cultural and everyday lifestyle of modern society, in language and communication activities. Global processes have had a particular impact on eating culture in recent decades: food from a natural, biological need of a person turns into a kind of cult, which, in addition to actually eating food, includes various human activities. That’s why the concept "food" attracts the attention of linguists by the variety of lexical and phraseological means of representation, the semantic components of which actualize the attitude within society to food issues in a particular linguistic culture. This article discusses the features of the conceptual values and image components of the "food" concept in the advertising radio discourse. Having a communicative peculiarity, advertising discourse on the radio has its own uniqueness from other types of advertising by the absence of a visual picture. The verbal component is more important since the advertising product is represented only with the linguistic means. Using the continuous sampling method, we selected eight hundred advertising audio spots then we selected texts with the words food, breakfast, lunch, dinner, cuisine, dish, dessert, menu, taste, baking and appetite. Examining the etymology and dictionary interpretations of the food lexeme, we conducted a semantic analysis of the advertising texts, in which we identified the core, near and far periphery of the "food" concept. The conceptual analysis based on the field structure allowed us to analyze the features of the concept, considering the content component (semantic field), figurative elements and associated values. The author concludes that through the prism of advertising radio discourse, it is possible to trace the changes in traditional attitudes associated with food culture. In modern Russian society there is a tendency to abandon cooking at home and as a result an increase eating out in restaurants. Ordering and delivery of ready-made food has become very popular as well. This research can be used in classes for cognitive linguistics, lexicology and text linguistics, in the training of specialists in the field of advertising and public relations.

About the Author

L. V. Sudina
Armavir State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Вельдина, Ю. В. Репрезентация концепта «Еда» в русской и немецкой лингвокультурах // Научно-методический электронный журнал «Концепт». - 2016. - Т. 15. - С. 1371-1375. - URL : http://e-koncept.ru/2016/96192.htm (дата обращения: 20.02.2021). - Текст : электронный.

2. Маслова, В. А. Лингвокультурология: Учеб. пособие для студ. высш. учеб, заведений. - Москва : Издательский центр «Академия», 2001. - 208 с.

3. Карасик, В. И. Языковой круг : личность, концепты, дискурс. - Волгоград : Перемена, 2002. - 477 с.

4. Попова, З. Д. Когнитивная лингвистика / З. Д. Попова, И. А. Стернин. - Москва : АСТ : Восток - Запад, 2007. - 315 с.

5. Асташева, Е. М. Воздействующий потенциал телевизионного рекламного дискурса // Международный журнал экспериментального образования. - 2011. - № 8. - С. 90-91.

6. Нестерова, Н. Г. Современный радиодискурс (коммуникативно-прагматический аспект). - Томск : Изд-во Том. ун-та, 2015. - 320 с.

7. Гаран, Е. П. Основные особенности рекламного текста // Научно-методический электронный журнал «Концепт». - 2016. - Т. 40. - С. 15-18. - URL : http://e-koncept.ru/2016/56891.htm (дата обращения: 20.02.2021). - Текст : электронный.

8. Семёнов, А. В. Этимологический словарь русского языка. Серия «Русский язык от А до Я». Москва : Издательство «ЮНВЕС», 2003 г. - 704 с. - URL : https://lexicography.online/etymology/semyonov/ (дата обращения: 20.02.2021). - Текст : электронный.

9. Успенский, Л. В. Почему не иначе? : этимологический словарь школьника / Лев Успенский. - Москва: АСТ; Владимир: Zebra E, 2009 (Владимир : Владимирская книжная типография). - 460 с. URL : http://www.pochemyneinache.com/ (дата обращения: 20.02.2021). - Текст : электронный.

10. Крылов, Г. А. Этимологический словарь русского языка. Санкт-Петербург: Полиграфуслуги, 2005. - URL : https://lexicography.online/etymology/krylov/ (дата обращения: 20.02.2021). - Текст : электронный.

11. Даль, В. И. Толковый словарь живого великорусского языка. 1-е изд. Санкт-Петербург, 1863-1866. - URL : https://www.slovardalja.net/ (дата обращения: 03.01.2021). - Текст : электронный.

12. Словарь русского языка: В 4-х томах / РАН, Ин-т лингвистич. исследований; под ред. А. П. Евгеньевой. - 4-е изд., стер. - Москва : Рус. яз.; Полиграфресурсы, 1999. URL : https://lexicography.online/explanatory/mas/ (дата обращения: 20.02.2021). - Текст : электронный.

13. Ефремова, Т. Ф. Новый словарь русского языка. Толково-словообразовательный. - Москва : Русский язык, 2000. - URL : https://lexicography.online/explanatory/efremova/ (дата обращения: 20.02.2021). - Текст : электронный.

14. Курбанов, И. А. Этимологические и лексические аспекты концепта «еда» в русском, английском и немецком языках / И. А. Курбанов, О. В. Кучкильдина // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. № 11. - 2012. - С. 273-278.

15. Кандинский, В. В. Точка и линия на плоскости: Василий Кандинский; [пер. с нем. Елены Козиной]. - Санкт-Петербург : Азбука-классика, 2005 (ГПП Печ. Двор). - 236 с.

16. Апресян, Ю. Д. Новый объяснительный словарь синонимов русского языка / Ю. Д. Апресян, О. Ю. Богуславская. - Москва : Школа «Языки русской культуры», 1999. - 552 с.

17. Кочетова, Л. А. Английский рекламный дискурс в динамическом аспекте: монография. - Волгоград : Волгоградское научное издательство, 2013. - 404 с.

18. Попова, З. Д. Когнитивная лингвистика / З. Д. Попова, И. А. Стернин. - Москва : АСТ, 2010. - 314 с.


Review

For citations:


Sudina L.V. Features of the concept “food” in advertising radio discourse. Vestnik of North-Eastern Federal University. 2021;(2):70-81. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/h8240-0973-2794-p

Views: 151


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2222-5404 (Print)
ISSN 2587-5620 (Online)