Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University

Advanced search

Linguocultural sign “dragon” as a propositional sign

https://doi.org/10.25587/r1735-5125-3749-q

Abstract

This article is devoted to description of propositionality of linguocultural sign “long / dragon”. As a rule, descriptions of linguocultural concepts include linguistic, cultural or linguocultural aspects. However, the object of the investigation requires appealing to the propositional aspect. Linguocultural sign dragon is of particular interest because it is one of the most ancient signs and therefore includes many semantic layers. Propositionality of linguocultural sign “long / dragon” is conditioned by absence of real correlated object. Propositional sign “long / dragon” is a logical construct containing an idea (a sense). Concept dragon, being basic for Chinese culture, at the same time is notable by mythological bordering on chimerical character. The article seeks to distinguish stages of Chinese concept dragon’s formation. Chinese dragon as an element of zoomorphic code verbalizes a complex of culture, philosophy and logic. It is one of the classifiers which as conventional and symbolic images describe Chinese linguistic culture world-image. Choice of the dragon as a chimerical image denoting unique phenomena (Sun, East, Spring, Emperor) is due to proposition as a formula “one-only vs powerful-exclusive” in Chinese conceptual sphere. A synergy of sign dragon is accumulated by logical parametrization of the world in human consciousness which is based on indissolubility of human and nature. It is assumed that of linguocultural sign dragon in Chinese linguistic culture relates to the archetype “nature”. Two various models of the world are considered: matter-oriented and energy-oriented. Chinese culture view of the world is energy-oriented. The world is presented as embodiment of inperceptive and unknowable Beginning to perceptive and knowable. It allows to conclude that parametrization as a propositional sign in one image of mythical creature represents logically related perception of the world as a whole. The results of the research may be used in further study of Chinese linguocultural concept dragon and corresponding lingual sign.

About the Authors

R. G. Zhamsaranova
Transbaikal State University
Russian Federation


E. A. Plyaskina
Transbaikal State University
Russian Federation


References

1. Большебек, Т. Е. Лингвокультурные смыслы концепта Родина / Т. Е. Большебек // Русский язык как фактор культурно-образовательной интеграции общества. - Санкт-Петербург, 2016. - С. 109-113.

2. 现代汉语词典. 北京 商务印书馆 2005. 904页.

3. Яншина, Э. М. Формирование и развитие китайской мифологии / Э. М. Яншина. - Москва : Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1984. - 248 с.

4. Маслов, А. А. Китай: укрощение драконов. Духовные поиски и сакральный экстаз / А. А. Маслов. - 2-е изд., перераб. и доп. - Москва : Алетейа: Культурный центр «Новый Акрополь», 2006. - 480 с.: ил. - (Сокровенная история цивилизаций).

5. Мифы народов мира. Энциклопедия: в 2-х томах. Том 1 [Текст] / гл. ред. С. А. Токарев. - Москва : Советская Энциклопедия, 1980. - 1147 с., илл.

6. 说文解字 / «线装经典»编委会编. 昆明 云南教育出版社 2010. 383页.

7. Флоренский, П. А. Сочинения в 2-х томах. Т. 1. Столп и утверждение истины / П. А. Флоренский. - Москва : Правда, 1990. - 839 с.

8. Цзинь, Т. Европейская и китайская лингвистические традиции как вариации мировидения / Тао Цзинь // Язык и культура. - 2020. № 49. - С. 120-137.

9. 史记. 卷六. 秦始皇本纪. URL : http://www.guoxue.com/book/shiji/0006.htm. (дата обращения: 13.08.2021).

10. Витгенштейн, Л. Логико-философский трактат / Пер. с нем. и сверено с авториз. англ. переводом И. Добронравовым, Д. Лахути ; общая ред. и предисл. д-ра философ.наук проф. В. Ф. Асмуса. - Москва : Изд-во иностр. лит., 1958. - 133 с.

11. Петрова, Е. Е. Лингвокультурные концепты английской языковой картины мира / Е. Е. Петрова // Иностранные языки в экономических вузах России: всероссийский научно-информационный альманах. - Санкт-Петербург, 2018. - С. 61-67.

12. 庞进. 八千年中国龙文化. 北京: 人民日报出版社, 1993. 590页. URL : http://www.doc88.com/p-9394814731890.html. (дата обращения: 13.09.2021).

13. 辞源. 上册 / 商务印书馆编辑. - 修订本.- 北京 商务印书馆 2006. - 3308千字.

14. Сологуб, О. П. Заяц в представлении рядовых носителей китайского языка (на материале лингвистических экспериментов) / О. П. Сологуб, В. Шан-Хао // Русистика без границ. - 2017. - Т. 1. - № 4. - С. 64-72.

15. 汉语大词典. 卷12. 上海: 汉语大词典出版社 1993. - 1517页.

16. Елисеефф, В. Цивилизация классического Китая / В. Елисеефф, Д. Елисеефф; пер. с фр. Д. Лоевского. - Екатеринбург : У-Фактория, 2007. - 640 с.

17. Васильев, Л. С. Культы, религии, традиции в Китае / Л. С. Васильев. - 2-е изд. - Москва : Восточная литература, РАН, 2015. - 488 с.

18. Королева, А. С. Интерпретация образа дракона в системе декоративно-прикладного искусства и быта Китая / А. С. Королева, Р. М. Валеев // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. - 2017. - № 2. - С. 108-113.

19. 辞海.全5卷/ 辞海编辑委员会. - 第六版. - 上海: 上海辞书出版社, 2010. - 卷2. - 815-1622页.

20. Рифтин, Б. Л. Историческая эпопея и фольклорная традиция в Китае (Устные и книжные версии "Троецарствия") / ред. коллегия: Д. А. Ольдерогге (пред.) [и др.]. - Москва : Наука, 1970. - 482 с.


Review

For citations:


Zhamsaranova R.G., Plyaskina E.A. Linguocultural sign “dragon” as a propositional sign. Vestnik of North-Eastern Federal University. 2021;(5):55-65. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/r1735-5125-3749-q

Views: 136


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2222-5404 (Print)
ISSN 2587-5620 (Online)