Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University

Advanced search

The development of conceptual signs of the mentor concept in the XVIII-XIX centuries

https://doi.org/10.25587/m1547-4606-1044-q

Abstract

Mentor concept being a component of the teaching macro-concept is of great importance for modern linguocultural studies since the mentor is at the core of the social experience process accumulated by mankind. Due to the long and complex process of cultural symbols generation, their meanings change at every historical convolution, and they reach us in a new form. The purpose of this article is to analyze the evolution of the conceptual signs of the mentor concept in the XVIII - XIX centuries, the language loss of old meanings, the transformation and the incipience of new ones in close connection with the historical development of Russian society. The following methods of linguistic research are used in the work: descriptive, comparative, interpretive and statistical methods of data processing. Studying and analysis of the Russian language dictionaries and materials of national diachronic linguistics allow us to conclude that the conceptual signs of the concept in the XVIII - XIX centuries narrowed compared to the number of the previous period (18 conceptual vs. 29 motivating), while maintaining the actualization of some of the mentor concept’s motivating signs till the affected period. The results of the conceptual signs foregrounding in the specified period in the National Corpus of the Russian language have been presented in the article. The frequency of the identified conceptual signs and their connection with motivating ones has been determined. The analysis of the language material showed the actualization of all the selected conceptual sings in the texts of the XVIII-XIX centuries, with the exception of the “instruction” sign. The examples of this sign have not been noted in the language material concerned. The analysis of the conceptual signs of the mentor concept proves its continuous evolution in close connection with the development of Russian society, its cultural and linguistic world view.

About the Author

M. G. Iurchenko
Kyrgyz-Russian Slavic university
Russian Federation


References

1. Вайсгербер, Й. Л. Родной язык и формирование духа / Й. Л. Вайсгербер // Пер. с нем., вступ. ст. и коммент. О. А. Радченко. - Москва : Изд-во МГУ, 1993. - 224 с.

2. Ляпин, С. Х. Концептология: к становлению подхода / С. Х. Ляпин, В. И. Карасик. - Москва, 1997. - 115 с.

3. Степанов, Ю. С. Константы: Словарь русской культуры. / Ю. С. Ляпин // Изд. 3-е, испр. и доп. - Москва : Академический проспект, 2004. - 992 с.

4. Воркачев, С. Г. Концепт «счастье» в русском языковом сознании: опыт лингвокультурологического анализа / С. Г. Воркачев. - Краснодар : Технический университет КубГУ, 2001. - 142 с.

5. Пименова, М. В. Методика анализа и теоретические установки Кемеровской школы концептуальных исследований / М. В. Пименова // Науковий вiсник Херсоньского державного унiверситету. Серiя Лiнгвiстика. - 2013. - Вип. 18. - С. 50-59.

6. Пименова, М. В. Типология структурных элементов концептов внутреннего мира (на примере эмоциональных концептов) / М. В. Пименова // Вопросы когнитивной лингвистики. - 2004. - № 1. - С. 82-90.

7. Кубрякова, Е. С. Роль словообразования в формировании языковой картины мира / Е. С. Кубрякова // Роль человеческого фактора в языке. Язык и картина мира. - Москва : Наука, 1988. - С. 141-172.

8. Колесов, В. В. Ментальные характеристики русского слова в языке и в философской интуиции / В. В. Колесов // Язык и этнический менталитет. - Петрозаводск : ПГУ, 1995. - С. 13-24.

9. Пименова, М. В. Концепт сердце: образ, понятие, символ / М. В. Пименова // Серия «Концептуальные исследования». - Вып. 9. - Кемерово : КемГУ, 2007. - 500 с.

10. Пименова, М. В. О типовых структурных элементах концептов внутреннего мира (на примере концепта душа) / М. В. Пименова // Язык. Этнос. Картина мира: сб. науч. тр. / Отв. ред. М. В. Пименова. - Кемерово : Графика. - 2003. - С. 28-39. (Серия Концептуальные исследования. Вып. 1).

11. Пименова, М. В. Типы концептов и этапы концептуального исследования / М. В. Пименова // Вестник Кемеровского государственного университета. - 2013. - № 2-2. - С. 127-131.

12. Маслова, В. А. Коды лингвокультуры / В. А. Маслова, М. В. Пименова. - Москва : Флинта, Наука, 2016. - 180 с.

13. Карасик, В. И. Концепт как единица лингвокультурного кода / В. И. Карасик // Известия ВГПУ. - 2009. - Т. 44. - № 10. - C. 4-11.

14. Воркачев, С. Г. Концепт как «зонтиковый термин» / С. Г. Воркачев // Язык, сознание, коммуникация. - 2003. - Вып. 24. - C. 5-12.

15. Степанов, Ю. С. Константы: Словарь русской культуры / Ю. С. Степанов // Изд. 3-е, испр. и доп. - Москва : Академический проспект, 2004. - 992 с.

16. Feldman J., and Narayanan S. Embodied meaning in a neural theory of language // Brain Lang. 89, 2004. 385 - 392. doi: 10.1016/S0093-934X(03)00355-9.

17. Langacker R. W. Concepts, Imageand Symbol. The Cognitive Basis of Grammar. - Berlin.B.; N.Y.:Moutonde Gruyter, 1990. - 395 p.

18. Дьяченко Г. Полный церковно-славянский словарь / Г. Дьяченко. - Москва : Типография Вильде, 1900. - 1120 с.

19. Словарь старославянского языка. - Санкт-Петербург : Изд-во СПбГУ, 2006. - Т. II. - 646 с.

20. Словарь церковнославянского и русского языка / сост. II-м Отделением Императорской Академии наук. - 2-е изд. - Санкт-Петербург : Изд. Н. Л. Тиблена, 1867. - Т. II. - 988 стлб.

21. Даль, В. И. Толковый словарь живого великорусского языка / В. И. Даль // Санкт-Петербург : Изд. книгопродавца-типографа М. О. Вольфа, 1881. - Т. II. - 807 с.

22. Словарь русского языка XVIII века. - Москва : Наука, 2004. - Вып. 14. - 280 с.


Review

For citations:


Iurchenko M.G. The development of conceptual signs of the mentor concept in the XVIII-XIX centuries. Vestnik of North-Eastern Federal University. 2021;(5):98-108. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/m1547-4606-1044-q

Views: 107


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2222-5404 (Print)
ISSN 2587-5620 (Online)