Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University

Advanced search

To the question of classification of methods of formation of English-language neologisms of the business discursive sphere

https://doi.org/10.25587/SVFU.2022.39.48.006

Abstract

At present, close attention of linguists is paid to business communication, since business discourse objectively turned out to be much more dynamic than other discursive spheres. This is largely due to the high activity of the business community and the rapid development of business around the world, despite the economic crisis and many geopolitical events that we are witnessing. On the other hand, the corresponding development of a linguistic personality in the modern business community is conditioned by the speech behavior of numerous communication participants who are somehow related to modern business. This criterion makes specialists take a fresh look at many traditional linguistic phenomena. The relevance of the study of neologisms of business discourse is determined primarily by the intensity of the process of neologization of this discursive sphere. In the era of current social upheavals, we are witnessing an acceleration of the processes of linguistic development, which leads to the emergence of a huge number of linguistic neoplasms in the field of business communication and the need for their qualitative and quantitative description, systematization and classification in order to understand the nature of the formation of such words. The article discusses the main ways of forming English-language neologisms of business topics, provides statistics on the productivity of these methods, analyzes the word-formation models of new words that make it possible to predetermine certain trends in language evolution. The work used such methods of scientific knowledge as literature analysis, generalization of experience, as well as word-formation analysis, quantitative analysis and deduction. The result of the study was a classification of the ways of forming English-language neologisms of business communication, which can contribute to a deeper understanding of the general laws of word formation in business discourse in order to identify further prospects for their use and development in the language.

About the Author

Irina Sergeevna Krivoruchko
Kuban State Agrarian University named after I. T. Trubilin
Russian Federation


References

1. Голец, В. А. Неологизмы в современной англоязычной молодежной прессе (1990-2014 гг.) : диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук / В. А. Голец. - Пятигорск, 2015. - 192 с.

2. Гуральник, Т. А. Лингвистические маркеры социокультурного пространства в сфере номинации (на материале американского варианта английского языка): диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук / Т. А. Гуральник. - Самара, 2006. - 201 с.

3. Заботкина, В. И. Новая лексика современного английского языка / В. И. Заботкина. - Москва : Высшая школа, 1989. - 126 с.

4. Котелова, Н. З. Неологизмы / Н. З. Котелова // Лингвистический энциклопедический словарь / под ред. В. Н. Ярцевой; Ин-т языкознания АН СССР. - Москва : Советская энциклопедия, 1990. - 331 с.

5. Кубрякова, Е. С. Образы мира в сознании человека и словообразовательные теории как их составляющие / Е. С. Кубрякова // Известия РАН, СЛЯ. - 2006. - Т. 65. - № 2. - С. 3-14.

6. Несветайло, Ю. Н. Основные способы образования неологизмов в современном английском языке / Ю. Н. Несветайло // Филологические науки. Вопросы теории и практики. - Тамбов : Грамота, 2008. - № 1. - Ч. 2. - С. 73-75.

7. Рацибурская, Л. В. Сложные новообразования как игровая составляющая современных медиатекстов / Л. В. Рацибурская // Уральский филологический вестник. Серия : Язык. Система. Личность : лингвистика креатива. - 2016. - № 2. - С. 205-212.

8. Сенько, Е. В. Динамика концепта новое слово в отечественной и лексикологической традиции / Е. В. Сенько // Вопросы когнитивной лингвистики. - 2016. - № 4. - С. 104-110.

9. Попова, Т. В. Русская неология и неография : Учебное электронное текстовое издание. - Екатеринбург : Издательство УГТУ-УПИ, 2005. - 96 с.

10. Катермина, В. В. Словообразовательный потенциал неологизмов в англоязычном массмедийном дискурсе : монография / В. В. Катермина. - Краснодар : Кубанский государственный университет, 2019. -133 с.

11. Cambridge Dictionaries Online [Electronic resource]. - URL: http://dictionaryblog.cambridge.org/tag/neologisms (дата обращения: 10.07.2021).

12. Growth Hacking: the complete guide [Electronic resource]. - URL: https://blog.mailup.com/2021/11/growth-hacking-guide/(дата обращения: 13.07.2022).

13. Urban Dictionary [Electronic resource]. - URL: http://www.urbandictionary.com/ (дата обращения: 10.07.2021).

14. Потапова, Н. М. Эвфемизмы в языке и речи : на материале англоязычного делового дискурса : диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук : 10.02.04 / Потапова Наталья Михайловна. - Москва, 2008. - 165 с.


Review

For citations:


Krivoruchko I.S. To the question of classification of methods of formation of English-language neologisms of the business discursive sphere. Vestnik of North-Eastern Federal University. 2022;(3):63-72. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/SVFU.2022.39.48.006

Views: 186


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2222-5404 (Print)
ISSN 2587-5620 (Online)