Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University

Advanced search

School discourse as a source of knowledge about socio-cultural and educational traditions

https://doi.org/10.25587/SVFU.2022.85.20.010

Abstract

The article is devoted to the study of school discourse as a source of knowledge about socio-cultural and educational traditions. Nowadays modern teachers’ speech culture is under the influence of other languages and cultures and it makes an imprint on education. That is why it is important to preserve the socio-cultural value of school language. The relevance of the study is that the modern school is a fundamental phase of a child’s socialisation during maturity but the opinions on school as an institution are controversial and ambiguous. The scientific novelty of the research lies in identification of school discourse as a subdiscourse of educational one, enumerating characteristics and emphasizing speech actions, which are specific for successful interaction between a teacher and a student. The purpose of this study is to analyze school discourse in terms of socio-cultural and educational traditions. To achieve the goal of the study certain methods have been used: observation, summarisation and descriptive techniques. The article considers the teachers’ speech actions at the lessons, which have been taken from teachers’ lesson plans working in Yekaterininsky Gymnasium #36 in Krasnodar. Based on the material collected for analysis specific speech actions for school discourse have been noted: guidance and encouragement, representatives, declaratives and mental performatives, operators of obligation. The author draws attention to the fact that school discourse has specific features: the graded nature of the assessment and evaluation and speech strategy. During the research, the author concludes the specificity of school discourse, and its specific features can be the source of knowledge about socio-cultural and educational traditions. The article provides definitions for “discourse”, “educational discourse”, “pedagogical discourse”, “school discourse” and describes the difference of concepts. This is necessary to define the school discourse as a subdiscourse of educational one. Enumerated specific features and analysis of linguistic material promotes general knowledge of school discourse. Thus, it is intended as a new perspective of further research.

About the Author

Victoriia Alexandrovna Chernova
Kuban State University
Russian Federation


References

1. Карасик, В. И. Языковой круг : личность, концепты, дискурс / В. И. Карасик. - Волгоград : Перемена, 2002. - 477 с.

2. Кибрик, А. А. Модус, жанр и другие параметры классификации дискурсов / А. А. Кибрик // Вопросы языкознания. - 2009. - № 2. - С. 3-21.

3. Чернявская, В. Е. Научный дискурс: выдвижение результата как коммуникативная и языковая проблема / В. Е. Чернявская. - Москва : Ленанд, 2018. - 144 с.

4. Карасик, В. И. Языковая пластика общения / В. И. Карасик. - Москва : Гнозис, 2021. - 536 с.

5. Карасик, В. И. Языковые ключи / В. И. Карасик. - Волгоград : Парадигма, 2007. - 520 с.

6. Добренькова, Е. В. Социальная морфология образовательного дискурса: теоретико-методологический анализ. Специальность 22.00.04 «Социальная структура, социальные институты и процессы» : автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора социологических наук / Е. В. Добренькова. - Москва, 2007. - 49 с.

7. Кожемякин, Е. А. Образовательно-педагогический дискурс // Современный дискурс-анализ. - 2009. - № 1. - URL: http://www.discourseanalysis.org/ada2_1/st17.shtml.

8. Ежова, Т. В. Проектирование педагогического дискурса в высшем профессиональном образовании будущего учителя. Специальность 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» : автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора педагогических наук / Т. В. Ежова. - Оренбург, 2009. - 65 с.

9. Пичугина, В. К. Антропологический дискурс в педагогике : направление развития и пути интеграции / В. К. Пичугина // Ярославский педагогический вестник. - 2011. - Т. 2. - № 2. - С. 22-25.

10. Богуцкая, И. Н. Школьный образовательный дискурс (лингвокультурологические основы его формирования). Специальность 10.02.01 «Русский язык» : диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук / И. Н. Богуцкая. - Тюмень, 2010. - 224 с.

11. Мейер, О. А. Семантические и просодические особенности побуждений в учительской речи / О. А. Мейер // Русистика сегодня. - 1981. - № 3-4. - С. 173-184.

12. Wunderlich, D. Studien zur Sprechakttheorie / D. Wunderlich. - Frankfurt / M.: Suhrkamp, 1976. - 416 Р.

13. Пеньков, Б. В. Дифференциация институционального дискурса : образовательный дискурс / Б. В. Пеньков // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия : Лингвистика. - 2009. - № 4. - С. 63-68.

14. Артюхова, И. С. Образовательный дискурс как система ценностно-смысловой коммуникации субъектов образовательного процесса / И. С. Артюхова // Развитие современного образования : теория, методика и практика. - 2016. - № 1 (7). - С. 56-59.

15. Рябцева, Н. К. Ментальные перформативы в научном дискурсе / Н. К. Рябцева // Вопросы языкознания. - 1992. - № 4. - С. 12-28.


Review

For citations:


Chernova V.A. School discourse as a source of knowledge about socio-cultural and educational traditions. Vestnik of North-Eastern Federal University. 2022;(3):111-120. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/SVFU.2022.85.20.010

Views: 187


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2222-5404 (Print)
ISSN 2587-5620 (Online)