Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University

Advanced search

Symbolic of the Color Epitet "White" in Japan and Yakut Poetry (in case of the poetry Takamura Kotaro and Ivan Gogolev)

https://doi.org/10.25587/SVFU.2019.73.39438

Abstract

This article is devoted to the problem of studying color terms in a text. Color symbolism in linguistic science is presented in close relationship with the ethnocultural component, reflecting the cultural-specific elements of the picture of the world. The purpose of this study is to identify the symbolic values of the colorative “white” on the example of the poetry of two different cultures. In poems of the Japanese and Yakut poets, the colorative “white” is used not only to express the author’s style of poets, but is also a reflection of the ethnopsychological and cultural characteristics of the people, which determined the basic research methods as component, comparative and contextual. Because of the research, the semantic multiplicity of the symbolism of the “white” coloratura is revealed; intercultural differences are revealed in relation to phenomena and events in life. In poems by the Japanese poet Takamura Kotaro, the “white” colorative is most often found in a universal sense when describing winter and cold. The cultural-specific component in the symbolism of this colorative is revealed not only in the meaning “white from snow, from frost”, but acquires additional meanings “sadness”, “wilt”, “death”. Obviously, the functioning of the colorative “white” is based on the poet on traditional Japanese symbolism, where white is the color of mourning. Takamuro Kotaro's poetry does not realize such symbolic meanings of the “white” colorative inherent in Japanese culture as “light”, “pure”, which, apparently, can be explained by the individual style of the poet having a tragic tonality. In the poems of Ivan Gogolev, the colorative “white” expresses the traditional worldview of the Yakuts: in the meaning of “sacred”, it is used with the names of deities, with the words “sun” and “sky”; In the meaning “beautiful”, “pure”, “light” is used when describing women. An interesting is the combination of traditional color symbols with the color symbols of a certain historical period. Thus, in the poet’s civil lyricism, the colorative “white” is used in the sense of “enemy”, “enemy”, which reflects the whole literary period of that time. Thus, it can be argued that colorative in artistic texts are units, the meaning of which is reduced to not only the dictionary definition, but also is determined by cultural, ethnic, geographical and historical, and even temporary factors.

About the Authors

O. A. Melnichuk
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


E. S. Rufova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Авдуева З. С. Концептосфера цвета в поэтическом мире Чингиза Айтматова // Вестник Ошского государственного университета. - 2016. - № 3. - С. 234-238.

2. Батурина А. А. Поэтический текст как основа для переводческой интерпретации (колоремы моря в сонете «Гора Кикинеиз» А. Мицкевича) // Мировая литература на перекрестье культур и цивилизаций. - 2016. - № 3 (15). - С. 5-12.

3. Борисова Ю. А. Символика красного цвета в японском языке и способы ее перевода на русский язык // Ученые заметки ТОГУ. - 2017. - Т. 8. - № 1-2. - С. 235-239.

4. Иванова Ю. В. Цветообозначения в структуре поэтического текста и подходы к их исследованию // Известия РГПУ им. Герцена. - 2007. - Т. 22. - № 53. - С. 112-118.

5. Сапина Е. В., Репина М. В., Жукова С. В. Цветообозначения в современной лингвистике: семантические и семиотические аспекты // Историческая и социально-образовательная мысль. - 2016. - Т. 8. - № 2-2. - С. 192-195.

6. Биль О. Н. Цветообозначения космического пространства в языке поэзии К. Бальмонта, В. Брюсова, М. Волошина, Н. Гумилева // Гуманитарные исследования. - 2010. - № 2. - С. 57-62.

7. Печетова Н. Ю., Филиппова А. И. Использование прилагательных цветообозначения как художественный прием в произведениях Дины Рубиной // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М.К. Аммосова. - 2017. - № 6 (62). - С. 113-122.

8. Слесарева Т. Эпитет-колоратив белый в художественных произведениях: семантика и функционирование // Стылістыка: мова, маўленне і тэкст зборнік навуковых прац IV Міжнароднай навукова-практычнай канферэнцыi: да 95-годдзя заслужанага работніка адукацыі Рэспублікі Беларусь, доктара філалагічных навук, прафесара Міхася Яўгенавіча Цікоцкага. - 2017. - С. 285-289.

9. Шибкова О. С., Климовских Ю. А. Структурно-семантическая классификация состава макрополя цветообозначений в художественной картине мира О. Уайльда // Вестник Ставропольского государственного университета. - 2011. - № 2. - С. 5-11.

10. Melnichuk O. Discursive strategies of magical realism in “L’écume des jours” by Boris Vian // Journal of LANGUAGE and LITERATURE. - Vol.5 - No.4. - Baku, 2014. - p. 292-298.

11. Такамура Котаро. Классическая форма / 高村光太郎. 典型. - Режим доступа: http://www.touhoku.com/00x-52tk-touhoku-tenkei.htm

12. Серошевский В. Л. Якуты: опыт этнографического исследования. - 2-е изд. - М., 1993. - 736 с.

13. Семенова В. Г. Поэзия Анемподиста Софронова: Истоки. Проблематика. Вопросы поэтики. - Якутск, 2004.

14. Габышева Л. Л. Пространственно-временная лексика и цветовая метафора в текстах олонхо// Язык-миф-культура народов Сибири: сборник научных трудов. Якутск: изд-во ЯГУ, 1994. - 231 с.

15. Гоголев И. М. Өксөкүлээх сэргэ. - 1979. - 432 с.


Review

For citations:


Melnichuk O.A., Rufova E.S. Symbolic of the Color Epitet "White" in Japan and Yakut Poetry (in case of the poetry Takamura Kotaro and Ivan Gogolev). Vestnik of North-Eastern Federal University. 2019;(5):101-108. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/SVFU.2019.73.39438

Views: 109


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2222-5404 (Print)
ISSN 2587-5620 (Online)