Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University

Advanced search

Taste accents in modern gastronomic discourse

https://doi.org/10.25587/SVFU.2022.84.31.006

Abstract

Gastronomic discourse is defined as a special type of communication, which is associated with the characteristics of the state of food products and the processes of their consumption. The term "gastronomic discourse" correlates with terms naming other types of discourses (political, religious, legal, medical, etc.). The purpose of the article is to reveal the evaluative and conceptual nature of the strategies of gastronomic discourse and to establish ways to implement axiological strategies of pragmonyms justifying and promoting relevant meanings motivated by the taste registers of the product. The relevance of the topic under study is due to the fact that all the attributes of gastronomic culture reflected in the discourse have not only purely utilitarian, pragmatic properties, but also a certain symbolic content, create a certain linguistic and cultural context. The analysis of practical material shows that according to such registers of taste as organoleptic and aesthetic, a person's attitude to tastes is different: positive - to sweet, neutral - to sour, somewhat negative - to bitter. The market in the context of globalization provides ample opportunities to get acquainted with the gastronomic culture of different peoples. Modern Russian mass media - the press, television, the Internet - offer their users a variety of culinary programs: these are special TV channels, cooking shows and TV series. In the modern world, advertising remains one of the most effective ways to attract the attention of consumers. The article presents morphological-syntactic and lexical-semantic ways of forming pragmonyms (names of food products, dishes of restaurants and cafes). The most effective is considered to be advertising, which combines the rational and emotional, i.e. affects both the mind and the feelings of the consumer. In advertising products, dishes of restaurants and cafes, verbal text is the main carrier of rational information, and iconic is more effective in conveying emotional mood. Any advertising campaign is based on the psychological characteristics of the product, so food advertising is often based on a "sensual video series". In advertising texts, where the emphasis is on the taste of the proposed product, the whole paradigm of the word "taste" is used.

About the Authors

Galina Sergeevna Dorzhieva
Banzarov Buryat State University
Russian Federation


Juanguo Gao
Banzarov Buryat State University
Russian Federation


References

1. Павловская, А. В. Понятие национальной кухни: к теории вопроса / А. В. Павловская // История еды и традиции питания народов мира : материалы II международного симпозиума. Вып. 2. - Москва : Центр по изучению взаимодействия культур, 2016. - С. 64-75.

2. Манаенко, Г. Н. Дискурс и лингвистические параметры его описания / Г. Н. Манаенко ; ответственный редактор О. А. Сулейманова // Дискурс как универсальная матрица вербального взаимодействия. - Москва : ЛЕНАНД, 2018. - С. 17-30.

3. Файзуллина, И. И. Номинация гастрономического дискурса : отражение в языковом сознании жителей полиэтничного города / И. И. Файзуллина. - Вестник Нижегородского университета имени Н.И. Лобачевского, 2012. - № 5 (3). - С. 118-125.

4. Винокур, Т. Г. Говорящий и слушающий / Т. Г. Винокур // Варианты речевого поведения. - Москва : Наука, 1993. - 172 с.

5. Лотман, Ю. М. Великосветские обеды. Панорама столичной жизни / Ю. М. Лотман, Е. А. Погосян. - Санкт-Петербург : Пушкинский фонд, 2006. - 318 с.

6. Болдузев, В. В. Panem et circenses - тогда и сейчас / В. В. Болдузев. - URL: https://www.:b17.ru›article/22348 (дата обращения 10 января 2022 г.).

7. Ундрицова, М. В. Гастрономический дискурс : лингвокультурологический и переводческий аспекты / М. В. Ундрицова. - Вестник Московского университета. Серия 22 : Теория перевода. - 2012. - № 2. - С. 86-91.

8. Плотникова, С. Н. Дискурсивные технологии и дискурсивное оружие как реалии современной информационной эпохи / С. Н. Плотникова ; под редакцией С. Н. Плотниковой // Технологизация дискурса в современном обществе : коллективная монография. - Иркутск : ИГЛУ, 2011. - С. 6-43.

9. Подольская, Н. В. Словарь русской ономастической терминологии / Н. В. Подольская. - Москва : Наука, 1978. - 198 с.

10. Горяев, С. О. Симпозиум «Имя в экономике и экономической истории-2» / С. О. Горяев, К. Цшишанг // Вопросы ономастики. - Екатеринбург : Издательство Уральского университета, 2008. - № 5. - С. 146-153.

11. Шаховский, В. И. Диссонанс экологичности в коммуникативном круге : человек, язык, эмоции : монография / В. И. Шаховский. - Волгоград : Издательство ИП Поликарпов И. Л., 2016. - 504 с.

12. Кокина, К. В. Векторы эволюции ценностных ориентиров персональной аксиосферы в современном медийном дискурсе / К. В. Кокина. - Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2 : Языкознание. - 2019. - Т. 18. - № 2. - С. 195-203.

13. Козьякова, М. И. Гастрономическая культура как фактор идентичности / М. И. Козьякова // История еды и традиции питания народов мира : материалы V международного симпозиума. - Москва : Новое время, 2021. - С. 220-227.

14. Леви-Стросс, К. Мифологики. В 4-х тт. Том 3 / К. Леви-Стросс // Происхождение застольных обычаев. - Москва : FreeFly, 2007. - 461 с.

15. Назайкин, А. Н. Эффективный рекламный текст в СМИ / А. Н. Назайкин. - Москва : Издательство Московского университета, 2011. - 480 с.

16. Чернявская, В. Е. Речевое воздействие в политическом, рекламном и интернет-дискурсе / В. Е. Чернявская, Е. Н. Молодыченко. - Москва : ЛЕНАНД, 2017. - 176 с.

17. Чернявская, В. Е. Текст и социальный контекст. / В. Е. Чернявская // Социолингвистический и дискурсивный анализ смыслопорождения. - Москва : Ленанд, 2021. - 208 с.

18. Дульянинов, А. Г. Язык рекламы / А. Г. Дульянинов. - Иркутск : ИГЛУ, 2001. - 185 с.

19. Голядкин, Н. А. Творческая реклама / Н. А. Голядкин. - Москва : Аспект Пресс, 2005. - 172 с.


Review

For citations:


Dorzhieva G.S., Gao J. Taste accents in modern gastronomic discourse. Vestnik of North-Eastern Federal University. 2022;(1):56-65. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/SVFU.2022.84.31.006

Views: 295


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2222-5404 (Print)
ISSN 2587-5620 (Online)