Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University

Advanced search

Symbolic meanings of the red name in the languages and culture of Turkic peoples

https://doi.org/10.25587/SVFU.2019.74.44569

Abstract

The subject of this work is the symbolic meaning of red and its lexical designations, which are analyzed as a fragment of the mythopoetic picture of the world of Turkic peoples. Despite the existence of a considerable number of works devoted to the study of color designations, the semantics of red and its names on the material of the language and folklore of the Turkic peoples have not yet been the subject of special research. We will try to fill this gap and identify the cultural connotations of the colorists in a wide folklore-ethnographic context with the involvement of comparative historical material. Another equally relevant and poorly studied topic, which the author of the article concerns, is the problem of the mechanisms of collective oral memory of folklore. As the analysis of the material testifies, language appears as a universal environment in which the most ancient worldviews, mental stereotypes and key concepts that reveal the national identity of culture were deposited; it is here that understanding is realized. The work uses a complex technique: the lexical analysis of red names in close connection with mythological, ritual and other signs, against the background of the whole cultural presupposition of native speakers, updates the cultural meaning of the word and its referent, as well as potential semes and various kinds of connotations, providing a more accurate interpretation both words and the text as a whole. he author concludes that the red color in epic tales is interpreted in accordance with the pathos of the narrative as an expression of the heroism and heroic character of the defender of life on Earth. In the mythopoetic picture of the world of Turkic peoples, it serves as a marker of the sphere of human life. The linguistic data - the etymology of the word * qyzyl ‘red’, the clichéd designations of both people and the Middle World, the southern side - indicate that red light is a symbol of the region inhabited by people. Language is a powerful factor in the formation of cultural codes, and its role is not only in the transmission of information, but also in the internal organization of what is being communicated.

About the Author

L. L. Gabysheva
M.K. Ammosova North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Тэрнер В. Символ и ритуал. - М., 1983. - 277 с.

2. Леви-Стросс К. Структурная антропология. - М., 1983. - 533 с.

3. Белов А. И. Цветовые этноэйдемы как объект психолингвистики // Этнопсихолингвистика: Сб. статей. - М.: Наука, 1988. - С. 49-58.

4. Подосинов А. В. EX ORIENTE LUX! Ориентация по странам света в архаических культурах Евразии. - М., 1999. - 718 с.

5. Никонов В. А. Наименования стран света // Этимология-1984 / Отв. ред. О.Н. Трубачев. - М.: Наука, 1986. - С. 162-167.

6. Севортян Э. В. Этимологический словарь тюркских языков (общетюркские и межтюркские основы на буквы “В, “Г”, “Д”). - М.: Наука, 1980. - 389 с.

7. Габышева Л. Л. Формула как способ фиксации и компрессии устной информации // Актуальные проблемы сибирской фольклористики: материалы Всероссийской научной конференции. Новосибирск, 2009. - С. 85-101.

8. Сравнительно-историческая грамматика тюркских языков. Лексика / Э. Р. Тенишев, Г. Ф. Благова, И. Г. Добродомов и др. - М.: Наука, 1997. - 800 c.

9. Бурятско-русский словарь / Сост. К. М. Черемисов. - М.: Советская энциклопедия, 1973. - 803 с.

10. Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири. Человек. Общество / Э. Л. Львова и др. - Новосибирск: Наука, 1989. - 243 с.

11. Худяков И. А. Краткое описание Верхоянского округа. - Л.: Наука, 1969. - 440 с.

12. Алтайские инородцы: Сборник этнографических статей и исследований алтайского миссионера, прот. В. И. Вербицкого. - М., 1893. - 221 с.

13. Багдарыын Сүлбэ. Дойду сурахтаах, алаас ааттаах. - Якутск, 1982. - 231 с.

14. Потапов Л. П. Алтайский шаманизм. - Л., 1991. - 320 с.

15. Сагалаев А. М. Мифология и верования алтайцев. Центрально-азиатские влияния. - Новосибирск: Наука, 1984. - 120 с.

16. Алексеев Н. А. Шаманизм тюркоязычных народов Сибири. - Новосибирск, 1984. - 232 с.

17. Попов А. А. Камлания шаманов. - Новосибирск: Наука, 2006. - 464 с.

18. Славнин В. Д. Орнаментальная композиция на войлочном ковре кумандинцев // Орнамент народов Западной Сибири. Томск, 1992. - С. 69-74.

19. Кан-Алтын. Сказитель Т. Чачияков // Алтайские героические сказания. - Новосибирск: Наука, 1997. - С. 296-553. (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока, т. 15).

20. Хертек Я. Ш. Тувинско-русский фразеологический словарь / Под ред. Д. А. Монгуша и Б. И. Татаринцева.- Кызыл, 1975. - 204 c.

21. Анохин А. В. Душа и ее свойства по представлению телеутов // Сб. Музея антропологии и этнографии АН СССР. - Т.VIII. - Л., 1929. - С. 253-269.

22. Иванов С. В. Скульптура алтайцев, хакасов и сибирских татар. XVII-первая четверть XX века. - Л.: Наука, 1979. - 193 с.

23. Бутанаев В. Я. Воспитание маленьких детей у хакасов // Традиционное воспитание детей у народов Сибири. - Л.: Наука, 1988. - С. 206-221.

24. Баярсайхан Ё. Цветовые обозначения и цветовая символика // 90 лет Н. А. Баскакову: Сб. ст. / Отв. ред. Э. Р. Тенишев. - М.: Языки русской культуры, 1996. - С. 55-59.

25. Валиханов Ч. Ч. Собр. соч. в пяти томах. Т. II. - Алма-Ата: Казахская советская энциклопедия, 1985. - 416 с.

26. Абрамзон С. М. Киргизы и их этногенетические и историко-культурные связи. - Л.: Наука, 1971. - 403 с.

27. Хангалов М. Н. Собр. соч. в 3 т. Т. II. - Улан-Удэ, 1959. - 444 c.

28. Евсюков В. В. Мифы о вселенной. - Новосибирск, 1988. - 176 c.

29. Маадай-Кара. Алтайский героический эпос / Сказитель А. Г. Калкин. - М.: Гл. редакция восточной литературы изд-ва «Наука», 1973. - С. 61-461. (Эпос народов СССР).

30. Пухов И. В. Алтайский народный героический эпос: Предисловие // Маадай-Кара. Алтайский героический эпос. - М.: Гл. редакция восточной литературы изд-ва «Наука», 1973. - С.8-60. (Эпос народов СССР).

31. Якутские народные песни: в 4 ч. - Якутск, Ч. 4. Якутские народные поэмы-тойуки. - 1983. - 280 с.

32. Кыыс Дэбэлийэ: Якутский героический эпос / Сказитель Н. П. Бурнашев. - Новосибирск: Наука, 1993. - 330 с. (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока).

33. Емельянов Н. В. Сюжеты якутских олонхо. - М.: Наука, 1980. - 374 с.

34. Исторические предания и рассказы якутов: В 2 ч. - М.; Л., 1960. Ч. 2 - 359 с.

35. Уланов А. Бурятский героический эпос. - Улан-Удэ: Бурятское кн. изд-во, 1963. - 219 с.

36. Бардаханова С. С. Система жанров бурятского фольклора. - Новосибирск: Наука, 1992. - 236 с.

37. Мифы народов мира: Энциклопедия в 2-х т. / Под ред. С. А. Токарева. Т. 2. - М., 1982. - 243.

38. Пизани В. Этимология. История - проблемы - метод. - М., 1956. - С. 78.

39. Фрейденберг О. М. Миф и литература древности. - М.: Наука, 1978. - С. 605.

40. Парфенова О. А. Конь и харизма Тыгына в преданиях якутов // Илин. - 1999. - № 1/2. - С. 26-28.

41. Тухлиев Б. Вопросы поэтики «Кутадгу билиг» Юсуфа Хас Хаджиба. Ташкент, 2004. - 214 c.

42. Ала-Булкун: Якутское олонхо / Сказитель Т. В. Захаров-Чээбий. - Якутск, 1994. - 101 с.

43. Дыренкова Н. П. Шорский фольклор. - М.; Л., 1940. - 448 с.

44. Хакасский героический эпос «Ай Хуучин» / Сказитель П. В. Курбижеков, запись и подготовка текста, перевод, вступ. статья, примеч. и коммент. прил. В. Е. Майногашевой. - Новосибирск: Наука, 1997. - с.61-423 (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока).


Review

For citations:


Gabysheva L.L. Symbolic meanings of the red name in the languages and culture of Turkic peoples. Vestnik of North-Eastern Federal University. 2019;(6):57-65. (In Russ.) https://doi.org/10.25587/SVFU.2019.74.44569

Views: 163


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2222-5404 (Print)
ISSN 2587-5620 (Online)